Scharnegoutum '70 1 - Woudsend 1

Mannen Zaterdag standaard, 1, 5e klasse A

9 februari 2013 14:30

Dijkstra, J.J.

Weer zware nederlaag voor Scharnegoutum.
Scharnegoutum – Woudsend 3 – 7.
Scharnegoutum begon zaterdag waar het de week ervoor gebleven was. Waar het toch gebruikelijk is om na de aftrap het doel van de tegenstander op te zoeken, begon Scharnegoutum met de totaal onnodige variant om meteen richting eigen doel te spelen, daar de bal binnen 10 seconden te verliezen en waar keeper Niels van der Werf in eerste instantie nog redding kon brengen, kwam vervolgens Vincent van der Haag veel te onstuimig in de zaak alsnog te klaren. Gevolg een penalty en een gele prent voor Vincent. Evert Roorda schiet de strafschop onberispelijk binnen en zo sta je binnen een minuut achter met 0 – 1. Dan denk je nu zijn de heren wakker maar in plaats van te gaan voetballen, lopen ze meer te mekkeren op de scheidsrechter en tegenstanders dan aan voetballen te denken. Zo kon het gebeuren dat Vincent binnen 10 minuten zijn tweede gele kaart al binnen had en mocht gaan douchen op deze mooie zaterdagmiddag. Hij zal helemaal gelijk hebben maar met zeiken heb je nog nooit een wedstrijd gewonnen. Wonderwel kwam dat besef hierna wel en begon men te voetballen. Er deden zich kansen aan beide kanten voor en het was eigenlijk niet te zien dat Scharnegoutum maar met tien man speelde. In de 24e minuut kwam de thuisclub dat ook heel hoopvol op 1 – 1. Een corner van Marcel Boersma bleef na inkoppen van Jaider Pommer op de lat hangen. Na een paar stuitertjes kwam de bal toch aan de goede kant voor Scharnegoutum naar beneden en kon Gijs Vaessen het laatste zette met het hoofd geven om de bal over de doellijn te werken. Een mooie opsteker. De ploegen bleven daarna redelijk aan elkaar gewaagd waarbij Scharnegoutum wel erg gewaagd speelde met een man minder. In de achterhoede kwam men met regelmaat een man te kort en het kan dan bijna niet goed gaan. Balverlies op het middenveld van de thuisploeg leidde voor Woudsend tot een vlammend schot op de bal. Leo Visser reageerde het snelste en schoot de bal van ruim 20 meter direct retour doel van Scharnegoutum en nu ging de bal wel precies aan de binnenkant van de paal erin. Ruststand 1 – 2.

In de tweede helft liet Woudsend de thuisclub rustig komen en sloeg dan met snelle counters keihard toe. Paal en lat stonden eerst succes nog in de weg maar in de 55e minuut was het toch raak. Evert Roorda rondde een snelle aanval beheerst af. Even later maakt Boy Wouda uit een zelfde situatie 1 – 4. De gasten zakten vervolgens wat weg en Scharnegoutum begon echte kansen te creëren. Halverwege de tweede haalde invaller Thomas Boorsma goed de achterlijn, zette voor en Jaider Pommer knikte goed in: 2 – 4. Even later had Marcel Boersma de 3 – 4 op de schoen maar hij schoot te gehaast in. Bij de dug-out van Woudsend raakte men gewoon een beetje in paniek want de wedstrijd dreigde hen uit de handen te glippen. Tien minuten voor tijd had men de zaak toch weer onder controle en maakte Boy Wouda uit een warrige situatie voor het doel van thuisploeg aan alle illusies een einde en schoot de 2 – 5 binnen. Vijf minuten later maakte Julian van der Vegt en 2 – 6 van. Scharnegoutum kwam nog eenmaal terug. Uit een goede aanval scoorde Thomas Boorsma in de 90e minuut uit een voorzet van Gijs Vaessen 3 - 6 . In blessuretijd strooide Boy Wouda nog wat zout in de wonden bij Scharnegoutum en maakte 3 – 7. In ieder geval drie doelpunten gemaakt en een veel betere instelling dan een week eerder tegen Sneek. Nu nog wat minder zeuren op randzaken en een wedstrijd met elf man beëindigen en het komt misschien nog wel eens goed. De nieuwe trainer voor komend seizoen, Marco Hoekstra, heeft in ieder geval kunnen zien wat hem te doen staat.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!