Scharnegoutum '70 1 - SWZ 1

8 september 2012 14:30

Albada, F.H.

Onbekend

Sneek zm thans spelend onder naam Sneek Boso SWZ kwam dit jaar al voor de derde keer naar Scharnegoutum. De meesten op de fiets en daarna even lekker zitten in of buiten de kantine. Het was er in ieder geval het weer wel voor.

Verloor Sneek in het voorjaar in Scharnegoutum tegen het tweede elftal van Scharnegoutum  bijna het kampioenschap nu trad al voor tweede keer in het seizoen 2012/2013 aan tegen het eerste elftal van de VV.  Voor de beker werd het 4 – 2 voor Scharnegoutum maar hierbij dient gezegd te worden dat men toen de thuisploeg wat onderschatte. Na hun gelijk spel tegen TOP en het forse verlies van Scharnegoutum tegen De Walde dacht men dat klusje in Scharnegoutum wel even te klaren maar dat viel wat tegen. Nu waren de gasten attenter en ging het wat minder makkelijk. De thuisploeg nam wel weer meteen het heft in handen maar echt gevaarlijk werd men niet. Plaaggeest Nico Posthuma van de vorige wedstrijd werd goed in de gaten gehouden alhoewel hij op uiterst rechts nog regelmatig heel gevaarlijk doorkwam. Het duurde de 26e minuut voor de thuisclub op voorsprong kwam. Marcel Boersma werd goed de diepte in gestuurd en op een redelijk kansloze positie toch nog onderuit gehaald: penalty. Hij scoorde zelf de 1 – 0 via de handen van de keeper. Sneek stelde er eigenlijk niet veel tegenover behalve één situatie waarbij debutant laatste man Maurice Jansen en invaller doelman Ate Posthuma elkaar in de weg liepen en het maar net goed afliet voor de thuisclub. Ate, vervanger voor de op vakantie zijnde Niels van der Werf, deed het verder echter prima. Alhoewel gezegd moet worden dat hij het ook niet echt druk kreeg. Vlak  voor rust vergrootte Marcel Boersma de stand naar 2 – 0 uit een goede voorzet van Sjoerd  Miedema die hij ala Van Basten op de pantoffel nam en snoeihard in de touwen schoot. Na de rust een zelfde spelbeeld, waarbij Scharnegoutum de wereld aan kansen kreeg maar vergat de voorsprong de vergroten. Steeds was de laatste pass net niet op maat of werd er te gehaast ingeschoten terwijl de bal nog even breed gelegd had moeten worden. Daarnaast werd de nauwkeurigheid op het middenveld minder en greep ook de achterhoede niet steeds meer adequaat in. Sneek kreeg dus kansjes en benutte een counter halverwege de tweede helft. Patrick van der Velde scoorde simpel na slordig ingrijpen van de gastheren. Het werd gewoon nog spannend. Wissels bij Scharnegoutum voor Sjoerd Jan Miedema en Nico Posthuma door Gerald Dotinga en Jos van Schepen konden niet lijden naar een vergroten van de voorsprong alhoewel zich nog diverse kansen doordeden. Een vrije trap in blessuretijd voor Sneek leek nog gevaar op te leveren maar Ate pakte de bal klemvast en de prima leidende scheidsrechter F.Albada floot af.