Derby Scharnegoutum –SDS eindigt in 0-0.

1 oktober 2018 8:30

Afgelopen zaterdag was het dan zover , voor t eerst sinds jaren weer tegen SDS voetballen in competitieverband en dus ging Scharnegoutum 1 richting Easterein met in hun kielzog veel supporters

Daar aangekomen was het lekker druk , want ook de supporters van SDS waren in grote getale op de wedstrijd afgekomen . En het moet gezegd worden , het complex van SDS ligt erbij als een plaatje. Het ziet er allemaal prachtig uit .Het enigste wat er dan ontbreekt is dan toch een echt grasveld ipv een kunstgrasveld  . Maar misschien is dat wel  de romanticus in mij , ik vind dat je het gras moet  kunnen ruiken . Voor het trainen ( met name in de wintermaanden ) is het een uitkomst  , maar ik blijf erbij dat wedstrijden op echt gras behoren gespeeld te worden .Want ook het spel word t compleet anders gespeeld op kunstgras .En dan hebben we het nog niet eens over hoe gezond het is om op de rubberkorrels te voetballen . Onze gastheren  denken daar olv  de markante  en sympathieke voorzitter Willem Wijnia ( nog steeds gekleed in een korte broek met een Argentinië shirt, ondanks dat we richting de herfst gaan )vast anders over.

Dan de wedstrijd . Een bloedeloze 0-0 was het zeker niet , want beide elftallen gingen er vol voor in deze wedstrijd  en het was wat dat betreft ook een echte derby  waarbij Scharnegoutum met name in de eerste helft de beter voetballende ploeg was . SDS  beperkte zich vooral tot verdedigen en loerden op de counter . De berichten vooraf over beton voetbal  en een trainer bij SDS ( Douwe Posthuma ) die een voorliefde heeft voor Italiaans (lees verdedigend voetbal )beloofden niet veel goeds maar zijn duidelijk wat overdreven. Want  in de tweede helft  werd er waar mogelijk ook de aanval gezocht door SDS. Maar SDS is toch duidelijk een counter ploeg  en wacht op de foutjes van de tegenstander om er vervolgens razendsnel  proberen  uit te komen  . Scharnegoutum had de gehele eerste helft  het initiatief en was de bovenliggende partij , gaandeweg kwamen er kansen  uit met name een aantal goedlopende aanvallen over rechts  maar de spitsen Jaider Pommer en Gijs Vaessen hadden het vizier niet scherp staan . Ook spelverdeler Rick Atsma  presteerde het om een bal  over te schieten van een meter afstand van de doellijn na een goede voorzet van Gijs vanaf links. .Je kan dus stellen dat Scharnegoutum het met name in de eerste helft heeft laten liggen.  Het had gewoonweg met een paar doelpunten verschil voor moeten staan  in de rust.

De tweede helft gaf een ander beeld , SDS zocht wat vaker de aanval en was ook een aantal keren dreigend ,maar de verdediging van Scharnegoutum redde zich een aantal keren goed uit netelige situaties in de zestien . Voorstopper Maurice jansen  kreeg net als vorige week een gele kaart, ditmaal voor vasthouden. Beetje lullig van scheidsrechter dhr Vonk . Want een aantal pittige overtredingen van SDS kant werden niet bestraft . Met name het centrale duo achterin bij SDS Marco Rijpkema  en Jacob Klaas Haitsma ( met twee gestrekte benen in glijden op Jeroen Tekstra)mochten blij zijn dat de scheidsrechter  de kaarten in de` buse hold``  zoals er in het SDS verslag staa. Jeroen raakte gelukkig niet geblesseerd .  Helaas moest aanvoerder Siebren Posthuma wel  met een enkelblessure het veld verlaten na stevig doorgaan van Erik Haitsma( de broer van) , hij werd in de 50e minuut vervangen door Jos van Schepen. Volgens een aantal supporters konden de heren Haitsma beter gaan kaatsen maar daar heeft deze verslaggever geen enkel verstand van .

In de laatste fase van de wedstrijd  kwam SDS nog een keer heel dreigend door over de linkerkant , deze voorzet werd door de bij SDS in de rust ingevallen  Hendrik de Jong  in het zijnet geschoten . Dit leverde een hilarisch beeld op want de gehele bank van SDS dacht dat er gescoord was maar helaas voor hun belandde de bal in het zijnet.  Ook Scharnegoutum kreeg  nog een paar goede kopkansen  aan het eind van de wedstrijd  uit een paar vrije trappen  aan de rechterkant van het veld. De laatste kopbal door Gijs Vaessen ging rakelings naast. En daardoor eindigde de wedstrijd in de brilstand. Naast Jos kwam ook Jeroen in het veld ,in de zestigste minuut kwam hij Jaider vervangen en Alex Jansen verving het laatste kwatier Wytze lanting.

Volgende week gaat Scharnegoutum op bezoek bijWolvega wat wel won bij Willemsoord met 2-4. Na twee keer achter gestaan te hebben trok de huidige koploper( 18 punten nu)  aan het langste eind. Scharnegoutum staat nu op tweede plaats in 3A met 16 punten .  Dus volgende week  een heuse  topper. De zaterdag daarna ( 10 nov ) treedt het keurkorps van Scharnegoutum aan voor de beker kraker thuis tegen SWZ zondag .

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!