Wedstrijdverslag bekerwedstrijd VEV'67 - VV Scharnegoutum'70

26 februari 2017 20:00

Ons 1e elftal vond afgelopen zaterdag zijn Waterloo in Leek wat betreft de bekercompetitie , er werd met 4- 1 verloren v.d. plaatselijke 1e klasser VEV 67. Een alleszins acceptabele uitslag als je bedenkt dat deze vereniging een aantal treetjes hoger speelt dan de v.v. Scharnegoutum

Desondanks heeft ons 1e elftal zijn huid duur verkocht , en kon het net als een aantal seizoenen terug thuis tegen Pelikaan S met opgeheven hoofd van het veld stappen. Net niet doorgedrongen tot de laatste 16 clubs in het noordelijke Bekertoernooi dus maar dat is geen schande. Volgens o.g. waren wij nog de enigste 4e klasser in het toernooi.
Om kwart v 2 stapten spelers, begeleiding , bestuursleden en supporters in de bus van Dalstra om te vertrekken vanaf sportpark de Kromme Tille. Gelukkig was de bus nog redelijk gevuld. Veel mensen hadden nl andere drukte ( laatste weekend voorjaars vakantie )en de aanvangstijd van de dames in Leeuwarden werd laat in de week verschoven naar half 1 zodat de dames niet mee konden in de bus. Later verschenen er nog veel dames in Leek met de auto om het 1e aan te moedigen, hartstikke mooi. Helaas had ook het tweede elftal een oefenwedstrijd gepland op deze zaterdagmiddag waardoor deze spelers niet mee konden. Hiervan was het bestuur niet op de hoogte. Jammer, zo vaak speelt het 1 e elftal niet een dergelijke wedstrijd in de 4 e ronde v.d. beker tegen een 1e Klasser, toch wel een hoogtepuntje voor onze vereniging!
Na een uurtje rijden kwamen we aan met de bus in Leek. Het was snel duidelijk dat het een grote vereniging was, alles was nl een beetje groter dan wij gewend zijn. Na een kop koffie genuttigd te hebben als voorzitter zijnde samen met onze nieuwe secretaris in spe Miranda v.d. Haag bij het bestuur van VEV67. In hun riante bestuurskamer inclusief barretje en Gastvrouw, gingen we buiten kijken. Er werd gevoetbald op het naastgelegen kunstgrasveld aangezien het hoofdveld (met natuurgras ) afgekeurd was. De omstandigheden waren voor het voetballen in Leek niet erg gunstig: harde wind, gevoelstemperatuur min twaalf ( vooral voor de supporters was het afzien, je kon er namelijk nergens in de luwte staan ) en het kunstgras was ook niet om naar huis te schrijven. Dan lijkt het kunstgras van onze buren SDS vele malen meer op een echt veld dan dit tapijt.
Half 4 begon de wedstrijd, het was gelijk duidelijk wat de plannen van de tegenstander waren , hoog druk zetten ( om in voetbaltermen te blijven) en hoog tempo hanteren . De trainer van de tegenpartij heeft volgens mij wel honderd keer ‘ tempo ‘’ geroepen. Scharnegoutum speelde daarentegen als underdog heel gegroepeerd en hield de ruimtes klein en kantelden netjes als team van de ene kant naar de andere kant (nog meer voetbaljargon). Van de 1e helft kan je dit zeggen: VEV 67 had veel balbezit en een aantal vaardige spelers in de gelederen. En Scharnegoutum wat er na een onwennig 1e kwartiertje een aantal keren voetballend heel goed uitkwam. Net voor het rustsignaal viel helaas de 0-1 na niet goed ingrijpen van onze verdediging. En op slag van rust had onze spits Jaider Pommer gelijk kunnen maken omdat de verdediging van VEV bleef staan na vermeend buitenspel van Jaider. Maar de scheidsrechter floot niet zodat Jaider alleen op de keeper af kon maar te gehaast naast schoot. In de tweede helft viel eigenlijk 5 minuten na rust het tweede tegendoelpunt te snel , en dit was wat een blooper goal na wat gestuiter op het kunstgras in de zestien meter lag de bal zomaar in het doel. Tweede helft werd er goed stand gehouden maar helaas vielen er nog drie doelpunten binnen bij Scharnegoutum waarvan een ervan werd afgekeurd vanwege buitenspel, geconstateerd door onze eerlijke vlaggenist Henk Jan Eekma, dit in tegenstelling tot zijn collega aan de andere kant. Na vorige week de grensrechter van Makkum te hebben aanschouwd, echt tenenkrommend zo als
deze man vlagde. Ook de grensrechter van deze 1e klasser liet zich niet onbetuigd wat betreft het onterecht afvlaggen van kansrijke aanvallen. Siebren Posthuma maakte een kwartier voor tijd de eretreffer voor v.v. Scharnegoutum na een mooie aanval over rechts. Eindstand daarom werd 4-1 voor VEV67, die verder bekeren en in de volgende ronde een uitwedstrijd hebben tegen en in Buitenpost.
Nadat het biertje en de bijbehorende bitterballen goed hadden gesmaakt in de bestuurskamer van VEV 67, onze supporters opgewarmd waren in de kantine en de spelers hadden gedoucht, gingen we rond 6 uur weer richting Friesland met de bus. Al met al een leuke voetbalmiddag waarin we de V.V Scharnegoutum positief op de kaart hebben gezet. Positieve uitschieters wat mij betreft waren de volgende zaken: 1. we hebben goed gevoetbald tegen deze tegenstander zonder dat we als lager team de bus hebben geparkeerd, daar kunnen we wel mee verder as zaterdag uit tegen Arum. 2. Siebren heeft na zijn blessure weer minuten gemaakt als laatste man in het 1e elftal en lijkt weer fit voor as zaterdag, toch een hele belangrijke speler voor ons vlaggenschip en 3. twee A Junioren (beide zijn verdedigers in het gezamenlijke A junioren team van SDS/Scharnegoutum) nl Jacob Visser en Kees Sinnema ( zie foto) maakten deel uit van de selectie, een mooie ervaring voor deze jonge gasten.
Groeten Klaas