A junioren SDS/Scharnegoutum

29 november 2016 14:15

Je zou het bijna vergeten maar v.v Scharnegoutum heeft ook nog een viertal A-junioren in Easterein voetballen bij SDS.

Jacob Visser , Kees Sinnema ,Johannes Hoekstra en Timo Atsma gaan wekelijks drie keer samen met Trainer Meint Hofstra richting Easterein om

aldaar te trainen en te voetballen met hun leeftijdsgenoten uit Wommels en Easterein .

Als je de jongens daar ziet voetballen zou je denken dat ze er al jaren voetballen en dat is mooi om te zien. De sfeer is zoals eerder gezegd prima, sportief is het wat resultaat niet wat we bij beide clubs gehoopt hadden, de A-jun combi JO-19 heeft het erg moeilijk in de hoofdklasse, ze komen tegen zeer goede tegenstanders te voetballen. Afgelopen zaterdag werd eindelijk het eerste punt gepakt, helaas moet ik zeggen, het hadden er 3 moeten zijn maar in de 94e minuut scoorde LSC A1 de gelijkmaker, jammer want anders hadden ze ook de laatste plaats op de ranglijst aan LSC kunnen overdoen.

Jacob en Kees staan in de verdediging, Kees staat rechtsback, Jacob staat in het centrum en heeft de zoon van onze huidige trainer Remco bij de A-selectie nl. Frank Bervoets achter hem staan op de laatste man, Johannes keept uiteraard maar heeft concurrentie van de keeper v.d. A1 van SDS , wat ook een goede keeper is. Als Johannes niet keept dan komt hij de laatste weken het laatste kwartier/half uur als breekijzer in de spits als het nodig is, in de Henk Veerman rol. Timo is helaas langdurig geblesseerd en komt pas na de winterstop weer in actie. Trainer Meint Hofstra laat de A1 de laatste weken in een nieuw concept voetballen met een meer verdedigend accent 5-3-2. Het koste tijd om het systeem er in te slijpen maar het begint langzaam toch z'n vruchten af te werpen, na de laatste twee keren “maar’ met 2-0 verloren te hebben, afgelopen zaterdag dus een 1-1 gelijkspel en eindelijk het eerste punt! LSC heeft nu 3 punten en Heerenveense Boys 6 punten. Deze teams zijn dus nog binnen handbereik op de ranglijst.

Wat belangrijker is( dan de ranglijst) in deze fase is dat onze spelers op dit niveau veel leren, ze moeten elke zaterdag aan de bak tegen zeer goede spelers en tegen clubs die je normaal niet gaat treffen als je bij Scharnegoutum of SDS voetbalt. Tactisch en technisch ga je naar een hoger niveau, maar ook conditioneel krijg je meer inhoud. Ook trainer Meint leert dit seizoen uiteraard veel bij nadat hij vorig jaar de TC 3 cursus heeft gedaan, dit is allemaal “positieve“ bagage voor de spelers en trainer van onze vereniging. Het is en blijft een leerjaar. Bovendien kunnen wij als club eens echt in de keuken bij een andere vereniging kijken en ook daar ons voordeel mee doen .

De samenwerking tussen SDS en Scharnegoutum verloopt tot nu toe goed, het is natuurlijk wennen, beide verenigingen hebben toch wel hun eigen culturen. Maar de verhoudingen zijn goed en daar kunnen beide clubs hun voordeel ook weer mee doen. Voor de toekomst ( waarin sportclubs het überhaupt moeilijk hebben )zie ik dit als positief. En tegen de spelers van SDS /Scharnegoutum zou ik willen zeggen: ga zo door, hou de goede sfeer erin, de competitie is nog lang en er kan nog van alles gebeuren, in voetbal is alles mogelijk.

Klaas.